Stress, overspannenheid en burn-out

Een beetje spanning is vaak nuttig. Het maakt dat je beter presteert. Maar langdurige stress in je leven maakt dat je opgebrand raakt. Die stress kan overal vandaan komen. En zeker sinds het coronavirus het leven in zijn greep houdt, zijn er vele stressfactoren bijgekomen. Werk en privé liepen nog nooit zoveel door elkaar, nu we door corona aan huis gekluisterd zijn.

Werkstress en privégerelateerde stress

Er zijn enorm veel oorzaken van stress, die zowel uit de werk- of privésituatie afkomstig kunnen zijn. Werkgerelateerde stress kan bijvoorbeeld gaan over onzekerheid op het werk, werkloosheid of bijvoorbeeld onzekerheid over geld. Maar ook in de privésituatie zijn er allerhande oorzaken van stress. Traumatische ervaringen in heden of verleden, een (chronische) ziekte bij jezelf of een naaste, het verlies van een dierbare, relatieproblemen of een scheiding – en dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Corona-stress

Ook ‘kleinere’ veranderingen kunnen zeer stressvol zijn. Daarvan zien we voorbeelden genoeg sinds het uitbreken van de corona-pandemie. Het moeten missen van de steun van anderen, een gebrek aan uitzicht op betere tijden, het missen van een uitlaatklep door de inperking van vrijheden, de druk van thuiswerken en (tijdens lockdown) thuisscholing voor je kinderen. De angst om ziek te worden of naasten te verliezen. Er zijn vele, vele redenen voor een mens om uit balans te raken in deze bijzondere tijd.

Overspannenheid

Een burn-out ontstaat niet zomaar. Het is een heel geleidelijk proces. Maanden, soms zelfs vele jaren van stress gaan eraan vooraf. In een eerdere fase (overspannenheid) raakt je energie op en heb je moeite om alles goed te doen. Vaak gaat dit al gepaard met lichamelijke klachten. Je herstelt echter nog wel iedere keer, als je de oorzaak van de stress (tijdelijk) wegneemt. Zo kun je nog lange tijd voorkomen dat je helemaal opbrandt.

Dit geldt echter niet voor een burn-out. Iemand met een burn-out moet doorgaans lange tijd stoppen met werken om volledig te herstellen. Want het moment is dan bereikt waarop je lijf zich niet meer kan herstellen. Alle reserves zijn op. Je lichaam en geest zijn uitgeput.

Burn-out klachten herkennen

Is er sprake van een burn-out, dan is de weg naar herstel een pittig traject. Het is dan ook belangrijk om burn-out klachten te herkennen en er serieus mee om te gaan. Zo kun je erger voorkomen. Bekende klachten die kunnen wijzen op een naderende burn-out zijn bijvoorbeeld:

  • Vermoeidheid / weinig energie
  • Gespannenheid
  • Sneller en heftiger emotioneel (geïrriteerd, boos, huilen)
  • Somberheid
  • Vergeetachtigheid
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn, maagklachten, nek- of rugklachten
  • Verminderde weerstand (je bent bijvoorbeeld sneller en vaker verkouden of grieperig)

Herstellen van stress, overspannenheid of burn-out

In mijn praktijk heb ik veel cliënten met stressklachten begeleid naar meer ontspanning, rust en geluk, zodat een burn-out kon worden voorkomen. Maar ook cliënten met een daadwerkelijke burn-out heb ik kunnen helpen naar blijvend herstel.

Met een uitgekiend, persoonlijk coachingstraject kan ik je in jouw proces begeleiden om je weer terug bij jezelf te brengen en je meer ontspanning en geluk in je leven te laten ervaren.

Zo ziet het coachingstraject eruit

Elk coachingstraject begint met een uitgebreide intake. In een gesprek van 90 minuten bespreken we jouw situatie en hulpvraag. Op basis daarvan maak ik een behandelplan. We nemen hier alle facetten van jouw leven in mee, zowel werk als privé.

Ieder mens en iedere situatie is uniek. Het behandelplan zal dus per persoon verschillend zijn, en dat geldt ook voor het aantal consulten dat ik adviseer. Het doel is in elk geval altijd om zo snel mogelijk toe te werken naar een situatie waarin je zelfstandig verder kunt.

Ik kan je helpen!

Ervaar je momenteel veel stress in je leven, kamp je (of ga je richting) overspannenheid of een burn-out? Dan kan ik je helpen. Neem snel contact op, of maak direct een afspraak in de online agenda.